Higiena
Grabię liście w ogrodzie. Narzędziem prostym
jak nóż ; co było – od nowego pora odciąć.
Grabię liście. Jak dobrze jest się tak zmęczyć.
Pot płynie – już prawie jest łzą czystą.
Obmywa rzetelnie szare bruzdy
dni przeszłych.
Czuję, że mam mięśnie. Silne
do kości. Mogą unieść kamień snu i rdzę
jesieni. Mogą z liści i jesieni leczyć.
8 listopada 2008
Higijena
Grabuljam lišće u bašti. Jednostavanom alatkom
kao što je nož; šta je bilo – treba odseći.
Grabuljam lišće. Kako je dobro tako se umoriti.
Znoj teče – gotovo kao čista suza.
Pere prilično sive brazde
prošlih dana.
Osećam da imam mišiće. Jake
do kosti. Mogu da podignu kamen snova i rđu
jeseni. Mogu sa lišćem i jeseni da leče.
Biografia:
Elżbieta Musiał, poetka, eseistka, malarka, należy do Związku Literatów Polskich oraz do Związku Polskich Artystów Malarzy i Grafików. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Wydała tomiki poetyckie: „Miejsce na niebo” (1996), „Tatuaż z obłoków” (nagrodzony Świętokrzyską Premierą Literacką za 2001 r.), „Cień rzeki” (2004), poemat "na śmierć zegarka przejechanego zimą przez samochód" (2008) oraz „Płacz czajki. Wiersze i poemat” (2009). Autorka zbioru esejów opatrzonych wspólnym tytułem „Poeta patrzy na kobietę” (2006) poświęconych wybranym lirykom dwunastu znanych polskich poetów.
Jej wiersze były tłumaczone na rosyjski (antologia „Wykonano w Polsce, wiek – XX), angielski, niemiecki, litewski („Poezijos pavasaris”, Wilno 2008, „W dłoniach Królów”, Wilno 2008, „Słowa i kolory”, Wilno, 2008), ukraiński, białoruski i słowacki (Litteriada 2010), serbski („Między Ochrydą a Bugiem”, Krosno 2011).
Poetycką i malarską twórczość prezentowała w wielu krajowych i zagranicznych antologiach.
W dorobku ma ponad 20 malarskich wystaw indywidualnych, m.in. w Warszawie, w Sofii, Warnie, Moskwie, St. Petersburgu, Lubece. Uczestniczka wielu pokazów zbiorowych, plenerów plastycznych oraz międzynarodowych projektów interdyscyplinarnych, w tym również za granicą: Moskwa – Petersburg, Sztokholm, Czechy (Trzyniec), Litwa (Wilno, Nida, Druskienniki). Jej obrazy znalazły się w zbiorach Instytutu Polskiego w Moskwie, Sofii, w merostwie St. Petersburga oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i za daleką granicą, np. w Tybecie. Reprodukcjami prac jej autorstwa opatrzono 30 poetyckich książek, m.in. rosyjskie wydanie dzieł zebranych K. I. Gałczyńskiego „Farlandia, czyli podróż do ciemnogrodu” (pod redakcją A. Bazylewskiego, 2004 r.).